• درباره نوآوری

  • 02 آبان ، 1397

نوآوری امروز یکی از پرطرفدارترین اتفاقات در کسب و کار جهانی است، اما دقیقا این همان چیزی است که میتواند مبهم باشد. از آنجایی که مباحث استارتاپ در مورد نوآوری است، برای شروع مهم بود که تعریف کنیم که چگونه در مورد نوآوری  فکر می کنیم و استارتاپ  ها و کارآفرینان باید نوآوری را چگونه در نظر بگیرند. نوآوری را می توان از طریق روش های مختلف توصیف کرد:

واژگانی: اصلی، غیر منتظره، تازه، هرگز قبل از آن فکر شده، هرگز دیده نشده است، خلاق، جدید، مفید است

واکنشی: "آیا این هوشمندانه نیست؟"، "چه ایده عالی است"، و "چرا کسی قبل از آن  و تا به حال هیچ وقت فکر نمی کرد اینگونه انجام دهد؟"

توصیف: به چالش کشیدن مفاهیم متعارف در مورد چگونگی انجام کارها قبل و آوردن ایده ها از یک صنعت به دیگر یا از یک منطقه جغرافیایی به دیگری

انواع نوآوری

 

  • تولید - محصول


هنگامی که ما در مورد نوآوری فکر می کنیم، اغلب نوآوری محصولات را در نظر می گیریم. ما همه با دستگاه های الکترونیکی جدید آشنا هستیم، مانند iPad - این نوع جدیدی از نوآوری محصول است.
 

  • روند

ما کمتر به این موضوع فکر می کنیم که چگونه یک محصول تولید می شود: به عنوان مثال، تکنولوژی تولید در پشت تولید iPad. این نوآوری فرآیند نامیده می شود.
 

  • سرویس

شرکت های خدماتی به جای محصولات خود خدمات مبتکرانه خود را ارائه می دهند. کارت های اعتباری و بانکداری اینترنتی نمونه هایی از انواع خدمات نوآوری هستند.
 

  • مدل تجاری

نوآوری مدل کسب و کار شامل ایجاد تغییرات در راه هایی است که یک شرکت برای مشتریان خود ارزش ایجاد می کند و این که شرکت ارزش این نوآوری را از بین می برد. نمونه هایی از این آمازون (که به عنوان یک کتابفروشی اینترنتی آغاز شد).
 

  • سازماندهی

نوآوری سازمانی  شامل تغییرات اساسی در شیوه ها، فرایندها و ساختار نحوه مدیریت فعالیت های درون کسب و کار می شود. نمونه هایی مانند تولید ناب، مدیریت کیفیت جامع، برون سپاری و زنجیره تامین است.

سطوح نوآوری

افزایشی

نوآوری افزایشی با در نظر گرفتن یک محصول / خدمات یا فرآیند موفق و به صورت یکپارچه بهبود یابد. به عنوان مثال میتوانید نسلهای مختلف iPadsهای طراحی شده توسط اپل را تصور کنید: هر نسل بعد از iPad بهبود یافته است، با وضوح بهتر و پوشش ساده تر.

افراطی

نوآوری رادیکالی یا افراطی  که کمتر اتفاق می افتد اما تأثیر زیادی دارد. یک نمونه واضح اختراع اینترنت است که بر مردم در سراسر جهان اثر گذاشته است.

مخرب

هنگامی ما نوآوری مخرب هستیم که ما بر عواقب تغییر ،تمرکز می کنیم. برای مثال، تصویربرداری دیجیتال یک تغییر تکنولوژیکی بود که برای برخی از شرکت ها اثر منفی داشت: این نوآوری، به عنوان مثال، در توانایی اصلی Kodak تاثیر گذاشت، زیرا موفق نشدند از فیلم به تصویربرداری دیجیتال برسند. این تنها تکنولوژی نیست که می تواند مزاحم باشد: یک مدل کسب و کار نیز می تواند مخرب باشد، که نیاز به سازگاری شرکتها دارد.

 

ثبت نظر :